RICERCA 2025
FAILURE CAUSE IDENTIFICATION OF THE ASCIELLO BRIDGE IN BENEVENTO
Antonino Iannuzzo, 
Assistant Professor Tenure, Rita Levi Montalcini Fellow, University of Sannio, Department of Engineering, Benevento, Italy
aniannuzzo@unisannio.it
Giuseppe Matarazzo, 
Master Student, University of Sannio, Benevento, Italy
g.matarazzo2@studenti.unisannio.it
Concetta Cusano, 
Independent Professional Architect, Benevento, Italy
concetta.cusano@archiworldpec.it
Mario Ferraro, 
Independent Professional Architect, Benevento, Italy
mf@mattereconomy.it
Giuseppe Maddaloni
Full Professor, University of Sannio, Department of Engineering, Benevento, Italy
maddaloni@unisannio.it
Structural 255 | Aprile - Giugno  2025
10.12917/Stru255.08 – https://doi.org/10.12917/STRU255.08

en/it
This contribution presents a preliminary investigation into the causes of the collapse of the Asciello Bridge, located in Cautano (Benevento, Italy). Originally built in the 1860s, the bridge was demolished towards the end of the Second World War during the retreat of the German army and subsequently rebuilt in the immediate post-war period. However, it suffered a new collapse in the 1960s, most likely due to a landslide, and was never reconstructed.
The collapse mechanism was identified using the Discrete Element Method (DEM). A numerical simulation was carried out on a two-dimensional model reconstructed from a point cloud acquired via laser scanning. The bridge structure was discretised into rigid elements with unilateral contact, applying the Mohr–Coulomb friction law at the interfaces. The arch geometry was reconstructed with high precision based on a detailed analysis of the structural damage. The existing part of the bridge was directly obtained from laser scanner data, while the collapsed portion was reconstructed using engineering principles derived from post-war technical literature and comparisons with a nearby analogous structure (“twin bridge”). A parametric kinematic analysis was conducted by applying incremental displacements to simulate the effect of a landslide acting on one of the bridge abutments. The results appear to confirm that the failure was caused by differential settlements, leading to a horizontal displacement of approximately 90 cm and a rotation angle between 15° and 25°.
Future developments will include a comprehensive three-dimensional analysis, as well as in situ investigations aimed at characterising the foundations and the supporting soil. The proposed study offers a valuable reference for interpreting the collapse of historic masonry bridges and supports the adoption of integrated digital approaches for the assessment of existing masonry infrastructure.
 

ARGOMENTO:  BRIDGES, INFRASTRUCTURES - PONTI, INFRASTRUTTURE,MASONRY brick and block masonry - MURATURE murature in laterizio e in blocchi,COMPUTER SCIENCE AND DESIGN - INFORMATICA E PROGETTAZIONE,HISTORICAL BUILDING - BENI CULTURALI
PAROLE CHIAVE: Strutture in muratura, ponti in muratura, cedimenti di fondazione, capacità di spostamento, metodo degli elementi distinti
Abstract
x
IDENTIFICAZIONE DELLE CAUSE DEL COLLASSO DEL PONTE ASCIELLO A BENEVENTO

Questo contributo presenta un’analisi preliminare delle cause del crollo del ponte dell’Asciello, situato a Cautano (Benevento, Italia). Originariamente costruito negli anni '60 dell’Ottocento, il ponte fu demolito alla fine della Seconda Guerra Mondiale durante la ritirata dell’esercito tedesco e successivamente ricostruito nel primo dopoguerra. Tuttavia, subì un nuovo crollo negli anni ’60 del Novecento, molto probabilmente a causa di una frana, e non fu mai più ricostruito.
Attraverso il metodo degli elementi distinti (DEM), è stato identificato il meccanismo di collasso. A tal fine, è stata condotta una simulazione numerica su un modello bidimensionale ricostruito a partire da una nuvola di punti ottenuta tramite laser scanner. La struttura è stata discretizzata in elementi rigidi con contatto unilaterale, applicando la legge di attrito di Mohr-Coulomb alle interfacce. La geometria dell’arco è stata ricostruita con precisione grazie a un’analisi dettagliata dei danneggiamenti. La porzione ancora esistente del ponte è stata ricavata dai dati laser scanner, mentre quella crollata è stata ricostruita secondo principi ingegneristici tratti dalla letteratura tecnica del dopoguerra e tramite confronti con un ponte analogo (“ponte gemello”) nelle vicinanze. È stata inoltre condotta un’analisi cinematica parametrica, applicando spostamenti incrementali per simulare l’effetto di una frana su una delle spalle del ponte. I risultati sembrano confermare che il collasso fu causato da cedimenti differenziali, con spostamenti orizzontali di circa 90 cm e inclinazioni tra 15° e 25°.
Gli sviluppi futuri includeranno un’analisi dettagliata su modello tridimensionale e indagini in situ per la caratterizzazione delle fondazioni e del terreno. Tuttavia, lo studio proposto rappresenta un utile riferimento per l’interpretazione di crolli di ponti storici e promuove l’adozione di approcci digitali integrati nella valutazione delle infrastrutture murarie esistenti.

KEYWORDS: Masonry structures, masonry bridges, foundation settlements, displacement capacity, distinct element method
Sei già abbonato al Magazine o registrato?
Do you have an account or a subscription?
Sign in
Vuoi acquistare degli articoli?
ARCHIVIO STRUCTURAL: seleziona e scarica fino a 5 o 10 articoli pubblicati, in formato PDF (escluso l'anno in corso).
Buy your articles
Structural ARCHIVES: select and download up to 5 or 10 articles, in PDF format (excluding the current year).
5 ARTICLES - 15,00 €
10 ARTICLES - 25,00 €
Se sei interessato alla consultazione degli articoli più recenti, visita la sezione MAGAZINE.
Visit the MAGAZINE section for the most recent articles.